Sunday, November 29, 2009

CERITA-CERITA MENARIK/MISTIK/DONGENG


*ruangan ini hanya sekadar untuk pengetahuan sahaja, terpulanglah kepada individu untuk menilainya sendiri.*


KUBUR POKOK RHU

-Dipercayai terdapat sebuah kubur lama di bawahnya.

-Pernah terjadi satu kerasukan terhadap seorang lelaki yang ingin mengusik rakan-rakannya memancing pada waktu malam di kawasan itu.
-Ketika bersembunyi, beliau telah merasakan 'sesuatu' memeluknya dari belakang.
-Beliau terus lari untuk mendapatkan rakan-rakannya sambil berguling-guling di atas pasir pantai kerana merasakan 'benda' tersebut tidak mahu melepaskannya.
-Beliau akhirnya berjaya dipulihkan setelah mendapat rawatan dari seseorang yang mahir di dalam hal-hal sebegini.


SELEKOH VIETNAM




-selekoh yang banyak berlaku kemalangan sejak sekian lama.
-mendapat nama kerana terletak berhadapan Kem Pelarian Vietnam.
-jalan ini telah wujud sejak zaman sebelum jepun.
-dahulu di jalan ini ada terdapat jambatan kayu.
-banyak cerita mistik yang dikaitkan dengan tempat ini.
-diceritakan juga bahawa pernah dilihat seorang perempuan merayau-rayau disepanjang jalan ini pada lewat malam sambil mengendong anak kecil.
-pernah terjadi di hadapan mata penulis ketika kecil sebuah kereta 'terbang' dengan sendiri dan mendarat betul-betul di hadapan Kem. Keadaan penumpang di dalam kereta agak teruk di mana kakinya hampir terputus.


-pada 28 Sept 2007 bersamaan bulan Ramadhan, berlaku satu kemalangan yang membabitkan 3 kenderaan menyebabkan 5 terbunuh dan lima parah.
*gambar-gambar yang di tunjukkan ini bukanlah untuk mengaibkan mana-mana pihak. Ia hanyalah bertujuan untuk membuat pengajaran agar kita lebih berhati-hati ketika memandu*

-lebih kurang sebulan selepas kemalangan ini, hampir berlaku satu lagi kemalangan maut yang membabitkan sebuah bas dan sebuah van yang sarat dengan penumpang.
-mereka bernasib baik kerana bas terbabit sempat mengelak dan hanya merempuh sebuah gerai menjual air nira yang tiada berpenghuni ketika itu.

-selepas daripada kejadian ini, terdapat lagi kemalangan-kemalangan lain yang sering berlaku sehingga sekarang.


BUKIT TANJUNG NIBUNG.


-Dipercayai oleh penduduk kampung sebagai 'tempat keras'.


-
Sekitar tahun 80an, ketika aktiviti penanaman padi diusahakan di Bukit Padi, pernah belaku satu peristiwa di mana seorang lelaki dan anaknya telah melihat satu permandangan luar biasa di mana kelihatan seekor kuda putih terbang tiba-tiba muncul dari arah bukit ini.
-Kuda terbang yang mempunyai sepasang sayap itu berlegar-legar seketika dan kemudian menghilangkan diri ke arah bukit itu semula.

-Pernah juga berlaku di mana seorang lelaki yang sedang bekerja di sawahnya di Bukit Padi telah didatangi seorang lelaki yang berpakaian seperti raja dari zaman dahulu sambil menunggang kuda.

-Lelaki itu telah mengajak pesawah itu menunggang kuda bersamanya. Akhirnya pesawah itu tidak sedarkan diri dan dijumpai oleh penduduk kampung yang mencarinya.

-Sekumpulan kanak-kanak yang tersesat pada tahun 80an di bukit ini pernah terjumpa satu kolam yang amat cantik ketika mereka sangat kehausan.

-Airnya bewarna biru kejernihan dan di dalamnya terdapat pelbagai jenis ikan yang tidak pernah mereka lihat sebelum ini.
-Terdapat juga seekor anak ular yang pelik di dalamnya.
-Setelah mereka berpatah balik untuk meminum air buat kali kedua, kolam itu terus hilang.


1 comment:

  1. aku sebagai pembace yg amat setia menunggu untuk mnulis coment ini teramat lah bangge biler dpt mnembusi line internet yg lmbab ni...
    dsbb kan cerite2 nie lah aku tlah dggu oleh perkara yg plik2...
    bukan gurauan tp betul...
    PADE TGGAL 9 DEC 09(RABU),LBIH KURANG OKUL 1.45 KE ATAS,AKU TLAH DIKJUTKAN DGN BUNYI GAMELAN SAYUP2 KDNGARANNYER...BUNYI JUGER SUARE PREMPUAN HUMING MNGIKUTI RENTAK GAMELAN TERSEBUT...TP AKU TDK PASTI MARI MANER BUNYI ITU...HAHAHA..SEOLAH2 BUNYI ITU BERGEMA,TP MNJADI SATU...ALAH...MCM 1 M'SIA GTU RAMOKNYER...MARI KITER BERFIKIR DANG TERUS BERFIKIR,ADAKAH IA ADER KAITAN NGAN MISTERI SELEKOH VIETNAM YG HANGAT DIPERKATE KAN OLEH PENULIS INI...MUNGKINKAH JUGE WANITA YG MERAYAU2 ITU?
    WALLAHUALAM...NAUZUBILLAH...

    ReplyDelete