Sunday, November 29, 2009

PENGENALAN/KATA-KATA ALUAN


BISMILAHHIRRAHMANIRRAHIM...dan Salam Sejahtera.....Terlebih dahulu saya ingin panjatkan doa dan kesyukuran kerana akhirnya telah berjaya menghasilkan satu blog yang telah lama saya ingin hasilkannya. Tujuan saya menghasilkan blog ini adalah kerana ingin mengalakkan para anak-anak muda khasnya anak-anak muda Kampung Kelulut agar mengetahui sedikit sebanyak tentang perihal tempat kelahiran, tanah tumpah darah serta tempat tinggal keturunan kita ini. Saya percaya ramai daripada generasi sekarang tidak mengetahui banyak perkara terutamanya tentang sejarah kampung ini. Atas dari kesedaran itulah saya telah menghasilkan blog ini agar anak-anak Kelulut di serata dunia dapat mengenali atau mengikuti perkembangan kampung mereka. Kelahiran blog ini bukanlah atas desakan atau suruhan daripada mana-mana pihak. Ia adalah dari inisiatif saya sendiri yang tidak mahu sejarah kampung ini terkubur begitu sahaja. Sumber-sumber maklumat yang diperolehi adalah hasil dari kajian saya sendiri iaitu melalui catitan terdahulu, cerita lisan yang boleh dipercayai dan dari pemerhatian saya sendiri dari kecil hinggalah ke saat ini. Dan tidak lupa juga kepada generasi-generasi lama yang telah pergi, bersama-samalah kita menghadiahkan Doa buat mereka kerana tanpa mereka tiadalah kita. Juga buat generasi-generasi lama yang masih hidup, hargailah mereka kerana mereka ini seumpama khazanah yang tidak ternilai harganya. Mereka penuh dengan pengalaman hidup. Cerita mereka juga amat berguna untuk dijadikan pengetahuan dan iktibar.....dan akhir sekali, saya ingin memohon keampunan dan kemaafan jikalau blog ini tidak seperti yang diharapkan. Lagipun susunan ayat-ayatnya tidaklah terlalu formal. Ini adalah untuk memudahkan generasi-generasi muda memahaminya kerana ayat-ayat @ perkataan itu telah biasa digunakan sehari-hari. Maklumlah, saya ini hanyalah seorang petani yang cetek ilmunya. Jika anda ada maklumat baru atau cerita yang menarik tentang kampung ini, silalah menyumbang tulisan anda di dalam blog ini dengan menghantar email kepada saya. Sekian....


DAMAINYA KAMPUNG KU TERCINTA
KELULUT INDAH PERMAI
POHON MENGHIJAU, NYIUR MELAMBAI
HATIKU SENANG DAN DAMAI

MASYARAKAT RAJIN BERUSAHA
BERSATU BERGANDING TENAGA
BERKEJASAMA MENCAPAI CITA
KELULUT DESA WAWASAN

SYUKURKU KEPADA ILAHI
NIKMAT DIBERI KEPADA KAMI
MOGA HIDUP KAN DIBERKATI
KU POHON RESTU ILAHI

KELULUT INDAH DAN PERMAI
MENJADI KEBANGGAAN SEMUA
BERSAMA KITA MEMPERTAHANKANNYA
AGAR MASHYUR DI SERATA...


Alangkah cuai bagi manusia yang tidak pernah ambil tahu tentang sejarah manakala Alangkah malang bagi manusia yang tidak pernah belajar dari sejarah


*semua gambar di dalam blog ini adalah hak milik peribadi penulis. Tidak dibenar bagi mana-mana pihak sekalipun menyalin @ mengambil gambar ini tanpa meminta kebenaran daripada penulis. Harap Maklum.*


No comments:

Post a Comment